SUZUKI eVITARA
SUZUKI-DNA føres videre
Suzuki har endelig avduket sin første helelektriske modell, Suzuki eVitara, under en lansering i Milano nylig. SUV-en markerer en viktig milepæl for Suzuki, som har vært etterlengtet blant mange. eVitara er basert på konseptbilen eVX, som ble vist frem under Rokya Motor Show i 2023, og har siden vekket stor interesse.
Det ligger i Suzuki sitt DNA å bygge biler med 4×4, og den nye el-modellen er intet unntak. Høy bakkeklaring, godt utsyn og god fremkommelighet blir også kjennetegn for den elektriske bilen.
Suzuki har allerede sluppet bilder av konseptbilen, som vil være tett på utseendet til produksjonsmodellen som kommer i 2025.
Mer info kommer.
HOVEDFUNKSJONER I eVITARA
Fremtidsrettet design med SUV-styrke
eVitara kombinerer avansert teknologi og rå styrke for å tilby en dynamisk og miljøvennlig kjøreopplevelse. Designet, som har fått temaet «High-tech and adventure», kombinerer et moderne og robust uttrykk med en ekte SUV-karakter. Eksteriøret har moderne linjer med store dekk og en tøff og høy front.
På innsiden følges det opp med et moderne uttrykk, og den er blant annet utstyrt med integrert skjerm, solide paneler og en kraftig og praktisk midtkonsoll. Takket være bilens lange akselavstand på 2.700 mm., er bilen svært romslig på innsiden, noe som gir god plass til alle bilens fem passasjerer.
«Allgrip-e» firehjulstrekksystem
Suzuki er kjent for sin pålitelighet og ekspertise innen firehjulstrekk, og dette videreføres i den nye helelektriske modellen. Med sitt avanserte elektriske firehjulstrekk-system, “ALLGRIP-e,” leverer Suzuki eVitara høy presisjon og kraft ved hjelp av to uavhengige eAxler plassert foran og bak. Dette gir systemet rask respons og ekstra grep på krevende underlag. Trail-modusen fordeler automatisk dreiemomentet mellom hjulene (LSD-funksjon) for å sikre stabilitet og fremkommelighet, selv i utfordrende terreng.
En helt ny BEV-plattform – «HEARTECT-e»
Bygget på den nyutviklede BEV-plattformen “HEARTECT-e,” setter den nye helelektriske modellen en ny standard for plass og komfort. Plattformen er designet spesielt for elektriske kjøretøy, med en lett og romslig konstruksjon som gir økt passasjerkomfort og maksimert batterikapasitet. Den robuste strukturen kombinerer høy spenning og avansert beskyttelse, og de korte overhengene gir både en kompakt ytre profil og romslig innside, som gir en behagelig og trygg kjøreopplevelse.
Effektiv BEV-drivlinje med integrert eAxle og litium-jern-fosfat-batteri
Drivlinjen består av den effektive eAxle som integrerer motor og inverter, sammen med litium-jern-fosfat-batterier designet for sikkerhet og pålitelighet. Dette gir rask akselerasjon fra stillestående og kraftig akselerasjon ved forbikjøringer, fra lav til høy hastighet.
–eVitara er vår første helelektriske bil, utviklet gjennom målrettet innsats og innovasjon for å skape et brukervennlig og miljøvennlig kjøretøy. For å bidra til en karbonnøytral fremtid vil vi tilby et bredt spekter av alternativer, inkludert elektriske kjøretøy, hybrider og naturgassbiler som er tilpasset regionale behov. Lanseringen av eVitara er et betydelig steg på vår reise mot karbonnøytralitet. Vi vil fortsette å utvide vårt utvalg av elektriske kjøretøy og levere mobilitetsløsninger som møter behovene til ulike land og regioner, sier Toshihiro Suzuki, presidenten i Suzuki Global Corporation.
Suzuki Norge forventer å lansere den elektriske modellen på det norske markedet i løpet av første halvår 2025. Priser og endelige tekniske spesifikasjoner offentliggjøres på et senere tidspunkt.